روانشناسی

مطالبی در باره روانشناسی

روانشناسی

مطالبی در باره روانشناسی

همایش دکتر سیما فردوسی

همایش سیما فردوسی

به گزارش باشگاه جوانی برنا، دکتر سیما فردوسی روانشناس و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی، در همایش سراسری ازدواج و جوانان با اشاره به اینکه دوران آشنایی تا ازدواج برای جوانان فرصت مناسبی برای شناختن شخصیت طرف مقابلشان است درباره تیپ های مختلف شخصیتی اظهار داشت: روانشناسان معمولا افراد را در 2 تیپ دسته بندی می کنند؛ تیپ A و تیپ B. معمولا افرادی که جزو تیپ A هستند افرادی عجول و هیجانی اند. این افراد معمولا احساساتشان را زود بروز می دهند و گاهی حتی موجبات درگیری با دیگران را فراهم می کنند. این تیپ آدمها در ادرات و سازمانها افرادی محبوب به حساب می آیند. چرا که معمولا کارها را سریع و زودتر از موعد مقرر انجام می دهند. این افراد به دلیل مشغله زیادی که دارند معمولا دچار استرس می شوند و احتمال دچار شدن به بیماریهای قلبی در این افراد بالاست.

وی در همین زمینه اضافه کرد: از سوی دیگر افرادی که دارای شخصیت تیپ B هستند انسان هایی خونسردند که جمله معروفشان" نگران نباشید، انجام می دهم" است. البته کارهایی که به آنها محول می شود حتما انجام می دهند اما در دقیقه 90 و شاید در وقت اضافه!


سیما فردوسی با تاکید بر این موضوع که اکثر افراد ممکن است ویژگی های هر دو تیپ را داشته باشند، افزود: میزان برجسته بودن یک خصوصیت میان این افراد می تواند متفاوت باشد. یعنی افرادی که تیپ AB هستند، خصوصیات A و B را با هم دارند ولی خصوصیات A بر B غلبه دارد. و برعکس این تیپ، شخصیت های BA  می باشند که ویژگی های تیپ B در این گروه غلبه دارد.

عضو هیت علمی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به مشکلاتی که میان دو نفر با تیپ های متفاوت ممکن است بوجود بیاید، افزود: اگر طرف شما فردی درون گرا یا تیپ B است، نباید انتظار داشته باشید بعد از ازدواج هر روز برای شما ابراز احساسات کند و بگوید بی تو فصل بهار برای من خزان است... چرا که این جور ابراز احساسات اصلا در انسانهای درون گرا یافت نمی شود چون این تیپ آدم ها شخصیت رمانتیکی ندارند آنها معمولا آدم هایی هستند که کم حرف می زنند، کمتر با دیگران ارتباط برقرار می کنند و بیشتر فکر می کنند.

فردوسی در توضیح این مطلب افزود: مثلا یک شخصیت تیپ A ممکن است برنامه روز جمعه اش این باشد "صبح کوه، بعد موسیقی، ناهار، دیدن دوستان، و در نهایت تماشای تئاتر. اما در صورتی که همسر این فرد دارای شخصیتی با تیپ B باشد، وقتی از او بپرسید روز جمعه چه کار می کنید، می گوید چون در طول هفته خسته می شوم دوست دارم فقط بخوابم در نهایت اگر حوصله داشتم بعد از ظهر یک دوری توی پارک سر کوچه می زنم.

این کارشناس علوم اجتماعی تاکید کرد: این تفاوت در نوع نگاه و شخصیت باعث می شود بسیاری از جوانان همان ابتدای زندگی با هم دچار مشکل شوند و وقتی از آنها می پرسیم مشکلتان چیست می گویند نمی دانیم حرف همدیگر را متوجه نمی شویم.

به گزارش برنا، دکتر فردوسی با تاکید بر این که این تفاوت در شخصیت و عدم ابراز احساسات دلیلی برای دوست نداشتن شخص مقابل نیست، خاطرنشان کرد: شخصیت های درون گرا یا تیپ B اصلا در شخصیتشان نیست شعر بسرایند و یا ابراز احساسات کنند شما باید خودتان از همان اول تصمیمتان را بگیرد و انتظارتان را مشخص کنید اگر او تیپ A و یا تیپ B است همانطور او را بپذیرید. همچنین به این فکر نکنید خودم تغییرش می دهم. ممکن است بعضی خصوصیات تیپ ها به هم منتقل شود اما انتظار نداشته باشید A تبدیل به B شود و برعکس.

این کارشناس در ادامه گفت: فرصت ها را غنیمت بشمارید سعی کنید در دوران آشنایی متوجه شوید طرف شما چقدر به شما اعتماد دارد. مثلا فردی که دائما می پرسد کجا بودی؟ با کی بودی؟ چی خوردی؟ خانه فلانی رفتی؟ عکس انداختی؟ چی پوشیدی؟ مطمئنا آدم قابل اعتمادی نیست در حالی که اساس ازدواج برپایه اعتماد صورت می گیرد. همچنین در طرفتان به دنبال ثبات بگردید مثلا آدمی که عصبانی می شود و در عصبانیت فحش رکیک می دهد و بعد با یک معذرت خواهی می خواهد سر و ته قضیه را هم بیاورد آدم با ثباتی نیست. رفتار این جور افراد قابل توجیه نیست. هر چقدر هم که دوستش داشته باشید رفتارش مورد پذیرش نیست. ذره ای اجازه ندهید کسی در دوران آشنایی به شما بی احترامی کند فردی که در دوران آشنایی بی احترامی می کند و فحش می دهد، حال و روزش بعد از ازدواج کاملا مشخص است!

این روانشناس در پایان با تاکید بر شناسایی هوش هیجانی افراد در دوران آشنایی تصریح کرد: منظور ما از هوش هیجانی این است که آیا افراد می توانند خود را جای دیگران بگذارند و از دریچه نگاه آنها به زندگی نگاه کنند؟ آیا می توانند احساسات دیگران را درک کنند؟ و بطور کلی قدرت همدلی با دیگران را دارند؟ جوانان قبل از ازدواج باید در جهت ارزیابی هوش هیجانی طرف مقابلتان تلاش کنند.

وی ادامه داد: متاسفانه در بعضی اوقات به دلیل اینکه یکی از زوجین دارای هوش هیجانی است و دیگری اصلا هوش هیجانی ندارد مشکلاتی برای آنکه هوش هیجانی دارد، رقم می خورد چرا که او همیشه تلاش می کند طرف مقابلش را درک کند در صورتی فرد مقابل اصلا هوش هیجانی ندارد که متوجه این از خودگذشتگی شود.

شایان ذکر است همایش سراسری ازدواج و جوانان تا 15 اردیبهشت در دانشگاه الزهرا(س) ادامه دارد.
منبع:خبرگزاری برنا

نظرات 1 + ارسال نظر
افسانه جمعه 28 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 01:00 ق.ظ

امیدوارم که نظرم رو روی شایت بگذارید. بهتره از کارشناسای جدیدتر نظر بگیرید تا این حانم که سن مادربزرگ نسل جوون رو داره و تفکراتش قدیمیه

سلام
خیلی خوشحالم که نظر گذاشتی
چشم از کارشناس های جدید هم مطلب میذارم
دکتر فردوسی یکی از بهترین های روانشناسی هستن.
یه سری مسائل پایه این علم هست مربوط به سن و شخصیت افراد نمیشه.
سعی میکنم مطالب جدیدتر بذارم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد