روانشناسی

مطالبی در باره روانشناسی

روانشناسی

مطالبی در باره روانشناسی

هوش هیجانی

چند تعریف کوتاه از هوش هیجانی:

۱.هوش هیجانی عبارت است از:توانایی شما برای اکتساب و بکار گیری دانش بدست آمده از احساسات خود و دیگران به منظور دستیابی به موفقیت بیشتر وبهرمندی از زندگی کاملتر.

۲.اصطالح هوش هیجانی برای اولین بار در سال ۱۹۹۰ توسط روانشناسی به نام «سالوی» مطرح شد.وی این اصطلاح را برای بیان کفیت و درک احساسات افراد،همدردی با احساسات دیگران و توانایی اداره خود مطلوب خلق وخو به کار برد.

۳.این هوش مشتمل بر شناخت احساست خویش و دیگران واستفاده از آن برای اتخاذ تصمیمات مناسب در زندگی است.به عبارتی عاملی است که هنگام شکست،در شخص ایجاد انگیزه میکند و در صورت داشتن توانایی بالای شخص در مهارتهای اجتماعی، میتواندمنجر به برقراری رابطه خوب با مردم شود.

۴.هوش هیجانی دربر دارنده ی آگاهی،تنظیم و بیان درست دامنه ای از احساسات است.

۵.از نظر «ال.ای ثراندایک»روانشناس نامدار ،هوش هیجانی یعنی توانایی درک دیگران و برقراری رابطه مناسب با آنها است.

۶.«رون.بار.اون»معتقد است که هوش هیجانی مجموعه ای از توانایی ها،قابلیت ها و مهارتهایی است که فرد را برای سازگاری موثر با محیط خود و کسب موفقیت در زندگی  تجهیز میکند و صفت هیجان در این نوع هوش رکن اساسی است.


ادامه مطلب ...

همایش دکتر سیما فردوسی

همایش سیما فردوسی

به گزارش باشگاه جوانی برنا، دکتر سیما فردوسی روانشناس و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی، در همایش سراسری ازدواج و جوانان با اشاره به اینکه دوران آشنایی تا ازدواج برای جوانان فرصت مناسبی برای شناختن شخصیت طرف مقابلشان است درباره تیپ های مختلف شخصیتی اظهار داشت: روانشناسان معمولا افراد را در 2 تیپ دسته بندی می کنند؛ تیپ A و تیپ B. معمولا افرادی که جزو تیپ A هستند افرادی عجول و هیجانی اند. این افراد معمولا احساساتشان را زود بروز می دهند و گاهی حتی موجبات درگیری با دیگران را فراهم می کنند. این تیپ آدمها در ادرات و سازمانها افرادی محبوب به حساب می آیند. چرا که معمولا کارها را سریع و زودتر از موعد مقرر انجام می دهند. این افراد به دلیل مشغله زیادی که دارند معمولا دچار استرس می شوند و احتمال دچار شدن به بیماریهای قلبی در این افراد بالاست.

وی در همین زمینه اضافه کرد: از سوی دیگر افرادی که دارای شخصیت تیپ B هستند انسان هایی خونسردند که جمله معروفشان" نگران نباشید، انجام می دهم" است. البته کارهایی که به آنها محول می شود حتما انجام می دهند اما در دقیقه 90 و شاید در وقت اضافه!


ادامه مطلب ...

هوش اقتصادی

مقایسه هوش اقتصادی زنان و مردان

در هوش اقتصادی، خانم ها رتبه اول را دارند، آقایان رتبه دوم. هر زنی در هر طبقه و سطح اجتماعی و تحصیلاتی به مسائل اقتصادی فکر می کند.

درست به همین دلیل، در تمام دنیا، خانم ها به مشاغل اقتصادی گماشته می شوند. پشت صندق اغلب فروشگاه ها خانم ها نشسته اند.

دقت خانم ها در محاسبه اقتصادی با هیچ مردی قابل مقایسه نیست. حتی مردهای وسواسی نیز در امر محاسبه اقتصادی به پای خانم ها نمی رسند.

مرد وسواسی، فرد بسیار دقیقی است، اما در محاسبه اقتصادی از خانم ها عقب می ماند. برتری خانم ها در هوش اقتصادی دلیل آن است که مشاورین اقتصادی اغلب ثروتمندان معروف، خانم هستند.


ادامه مطلب ...

هوش اجتماعی

  مقایسه هوش اجتماعی زنان و مردان

اگر خوب دقت کنید می بینید که بسیاری از خانم ها ، فاقد دوستان قدیمی سی ساله اند، یکی از دلایل نبود یک دوست قدیمی در زندگی خانم ها، وجود حسادت است. حسادت می تواند یک دوستی دیرینه را نیز ریشه کن کند !

در برخی موارد دیده می شود دو خانم که سال ها با هم دوست بوده اند، بر اثر خریدن یک پالتوی شیک که دیگری از عهده خریدن آن بر نیامده، رابطه دوستی خود را بریده اند.


ادامه مطلب ...

آیا شما جزو افراد خلاق هستید؟!


ویژگی های افراد خلاق!!!

افراد خلاق تازگی و بدیع بودن را ترجیح می دهند، پیچیدگی مسائل توجه آنان را جلب می کند و به قضاوتهای مستقل می پردازند. علاوه بر آن توانایی تمام کردن، کامل کردن و یکی کردن افکار گوناگون در این افراد بیش از  دیگران است .

علاوه بر موارد فوق افراد خلاق ویژگیهای دیگری نیز دارند که آنها را از سایر افراد متمایز می کند این ویژگیها عبارتند از:

۱-افراد خلاق، بخش عمده ای از وقت خود را صرف توجه دقیق به اطراف خود می کنند و از این طریق سوژه های جدیدی برای فکر کردن پیدا می کنند.

۲-افراد خلاق بسیار کنجکاو بوده و به طور مستمر در جستجوی موضوعات پیچیده ،جدید و ناشناخته و عجیب هستند. به همین سبب آنها در مقایسه با افرادی که از توانایی خلاقیت کمتری برخوردار هستند، سوالات بیشتر و پیچیده تری را مطرح می کنند.این ویژگی را به سادگی در بچه ها می توان تشخیص داد.افراد خلاق بیشتر به وسیله علایق درونی خود نسبت به کارهای خلاق برانگیخته می شوند تا عوامل بیرونی نظیر شهرت ،پول یا تایید دیگران

ادامه مطلب ...